Hoe word je een ecologische kuismens


Kuisen. Een bezigheid die niet voor iedereen weggelegd is. De enen kunnen hun huis niet verlaten zonder dat alles spic en span is. Anderen kuisen zo weinig mogelijk en voornamelijk vlak voor er bezoek komt (guilty!). Hoe het ook zij, het kuisgedrag kan altijd wat ecologischer worden.

Tegenwoordig kan je voor elk type vuiltje wel tien verschillende producten vinden in de supermarkt, met mooie slogans om ons zo snel mogelijk te doen vergeten dat we al een gelijkaardig product in onze kast hadden staan.
Aangezien ik net verhuisd ben naar een appartementje, had ik bij mijn eerste kuisbevlieging nog niet veel producten in huis. Gelukkig was het zondag, want dat heeft me doen nadenken over creatievere oplossingen dan een fietsrit naar de supermarkt. Doordat ik vroeger al af en toe geëxperimenteerd had met ecologische kuisproducten, had ik eigenlijk alles wat ik nodig had in huis.




Voordelen


  • Gedaan met die giftige dampen bij het gebruik van straffe kuisproducten, en weg met de mix aan artificiële geuren na een poetsbeurt.
  • Alsmaar meer mensen hebben allergiëen. Of dit ontstaat als gevolg van het gebruik van chemische was- en kuisproducten is (nog) niet met uitsluiting bewezen, maar zeker is dat natuurlijke producten deze gevoeligheden niet meer gaan uitlokken of bevorderen. Zeker als je een kruipende baby of een kleuter in huis hebt die onvermijdbaar aan alle spullen wel eens wil 'proeven'.
  • Goed voor de portemonnee
  • Minder afval: ik gebruik elke keer dezelfde flessen opnieuw als ik een nieuw kuisproduct maak
  • Minder tripjes naar de winkel: wanneer mijn glasreiniger op is, moet ik niet snel naar de winkel lopen maar vul ik mijn sprayfles gewoon verder aan met azijn en water



Voorraadkast van een ecologische kuismens

Uitgebreide beschrijvingen van hoe ik deze producten gebruik kan je vinden door op de links te klikken. Indien er nog geen link beschikbaar is wil dat zeggen dat ik het nog niet voldoende uitgetest heb (of dat ik nog geen tijd had om het neer te pennen).


Natriumbicarbonaat

  • kan dienen als schuurmiddel
  • om 'dubieuze luchtjes' te neutraliseren (in je schoenen, in de koelkast,...)
  • om je oven of microgolf proper te krijgen (oven nat maken; insmeren met een mengsel van natriumbicarbonaat, zout en water; een nachtje laten trekken en daarna alles uitkuisen)
  • om je haren te wassen
  • samen met azijn - het wondermiddel om zowat alles proper te krijgen

Azijn

Sodakristallen

Plantaardige zeep

Olijfolie

  • om je schoenen te poetsen
  • om vlekken te verwijderen van het aanrecht

Citroen

  • om schimmel te bestrijden
  • om je snijplanken weer fris te maken en te desinfecteren