Hoe reis je ecologischer (deel 2)

Hoewel ik zeg mijn best doe om duurzamer te leven en mijn ecologische voetafdruk te verkleinen, moet ik helaas bekennen: ik ben een grote liefhebber van reizen. Ik hou ervan om nieuwe landen en culturen te verkennen, en ga dan ook op reis vanaf ik een vakantie vrij heb. Aangezien deze gewoonte indruist tegen al mijn pogingen om minder vervuilend te leven, probeer ik onderweg toch al het mogelijke te doen om mijn stempel op de aarde zo veel mogelijk te verkleinen. Daarom deze reeks over duurzamer reizen. 
In dit deel hebben we het over de verschillende transportmiddelen.




Vliegtuigen

Zoals ieder van ons al eens gehoord heeft, is een vliegtuigreis niet enkel een grote kost voor de consument, maar ook voor het milieu. Een vliegtuig verbruikt enorm veel brandstof en stoot dan ook een behoorlijk deel CO2 uit. 

Maar hoeveel verbruikt een vliegtuig nu eigenlijk?

Bij een vlucht Brussel-New York heen en terug wordt per persoon ongeveer 770 kg CO2 uitgestoten, aan brandstofverbruik alleen. Als je rekening houdt met alle emissies van het vliegtuig (stof, NOx, condensatie,…) dan is de uitstoot nog hoger.

En als we daarna eens bedenken hoeveel vliegtuigen dagelijks de lucht doorkruisen... ongelofelijk! Deze manier van verplaatsen zullen we toch moeten veranderen. 

Helaas bestaat er voor de groeiende impact van het vliegen bestaat er momenteel nog geen goede oplossing. Zeker als je weet dat tot hiertoe slechts 5% van de wereldbevolking ooit in een vliegtuig heeft gezeten. Als iedereen die kans krijgt dan is de planeet na 1 jaar vliegen gewoon om zeep.

Zolang er geen oplossing is voor deze manier van verplaatsen, denk ik dat het zeer belangrijk is om de mensen meer te  sensibiliseren over de impact van deze manier van reizen. Indien het mogelijk is kan je een ander vervoersmiddel kiezen. Tegenwoordig bestaan er veel alternatieven, denk maar aan autodelen (wat bovendien ook keicool is om te doen). In Europa zijn er bovendien heel veel verbindingen per trein te doen. Of je kan gewoon van je vervoersmiddel een reis maken?  Denk maar aan een fietsreis van België naar Zuid-Frankrijk? 
Voor de echte eco's onder ons is er de mogelijkheid om mee te reizen met een vrachtschip. Vaak bieden zijn een aantal personen-plaatsen aan. En aangezien zij sowieso die afstand varen, is je impact op het milieu quasi nihil. En het is daarbij nog een groot avontuur ook! Een van de websites waar je  hierover meer informatie kan vinden is deze.