What's in your shampoo?


Inderdaad, een goede vraag, die de laatste tijd enkele keren in de media verschenen is. Ik vroeg me al af waarom men hier niet vaker mee bezig is. Zelf moet ik daar niet over nadenken (en ik raad het shampoovrije leven dan ook zeker aan), maar voor de shampoo-kopers onder ons kan dit wel een interessant onderwerp zijn.

Ook voor mij is het onmogelijk om de achterkant van een fles shampoo te ontcijferen en mijn weg door de chemische soep te vinden. Op internet zijn er daarbij zovele verschillende en foutieve berichten te vinden, dat je de bomen door het bos niet meer kan zien. Phtalaten en sulfaten, formaldehyde, sodium chloride, het klinkt allemaal erg angstaanjagend.







De auteurs van The Guardian hebben een handige infografiek samengesteld, gebaseerd op de laatste wetenschappelijke onderzoeken. Ze hebben het helaas enkel over de negatieve effecten van chemicaliën voor de gezondheid, en niet voor het milieu, maar het blijft toch een verhelderende infografiek!




Het blijft moeilijk, de inschatting van die chemicaliën, en ze zijn ook echt overal in onze samenleving te vinden. Maar het is zeker mogelijk om stap voor stap over te schakelen naar meer huisbereide en natuurlijke opties. Hierover kan je veel vinden op mijn blog. 
Voor degenen die toch nog altijd liever iets uit de winkel kopen raad ik de vaste shampoo's van Lush aan. Een vaste shampoo heeft het voordeel dat er geen bewaarmiddelen toegevoegd moeten worden. Deze middelen zijn wel nodig in "vloeibare" shampoo's aangezien deze water bevatten en zo sneller slecht worden. De aanschaf van zo een stukje shampoo is direct een hap uit je budget, maar anderzijds gaat het erg lang mee. Ik zelf neem deze shampoo altijd mee als ik op reis ben/ergens anders slaap.
Ook heb ik een merk gevonden met erg dure maar erg goede producten. Elk ingrediënt wordt afzonderlijk besproken. Het noemt SheaMoisture. Indien er iemand ervaring heeft met deze shampoo, ik ben beniewd!





Bronnen