Kraantjeswater vs Flessenwater


Een belangrijke discussie

Om te beginnen een interessant filmpje over dit onderwerp uit het programma Ook getest op mensen
En voor de liefhebbers: ook nog eentje uit Volt

Ik had deze week een discussie met een vriendin. Kraantjeswater of flessenwater? Zij vond dat flessenwater veel zuiverder en dus veel gezonder was, en ik beweerde dat kraantjeswater sowieso het beste was, aangezien daar continu grondige controle op wordt uitgevoerd. Het is een discussie die volgens mij vele mensen aanbelangt, en waar velen graag met zekerheid het antwoord op zouden willen weten.
Dus ben ik op op zoek gegaan. Op het internet vond ik natuurlijk talloze websites, maar deze zeiden allemaal verschillende zaken, en waren teveel beïnvloed. Ook is het drinkwater in verschillende delen van de wereld verschillend als hier natuurlijk. Ik moest grondiger zoeken. Tot mijn verbazing waren er op de medische databank 'PubMed' ook redelijk wat artikels omtrent het drinkwater in België te vinden. Dit vond ik al veel betrouwbaarder. Na enkele artikels te lezen, ben ik uiteindelijk tot het antwoord gekomen dat de twee soorten water in deze kwestie evenwaardig zijn. Volgens de bronnen die ik vond is het een moeilijke onderzoeksvraag, want in water zit er veel variatie in samenstelling. Maar, alle studies kwamen uiteindelijk tot de conclusie dat ze gelijk zijn in zuiverheid. Mijn vriendin had dus ook gelijk.


Verder vond ik ook dat ons drinkwater hier in België alvast een streng gecontroleerd product is, en het houdt zeker geen gezondheidsrisico in. (Veel nuttige informatie over de kwaliteit van ons drinkwater kan je vinden op de website van de watermaatschappij) In flessenwater onderscheiden we twee soorten: bronwaters en minerale waters. Bronwaters kan je vergelijken met kraantjeswater, het moet aan dezelfde normen voldoen. Mineraalwater daarentegen, moet niet aan deze normen voldoen. Het wordt geacht gezonder te zijn door de toevoeging van allerlei mineralen zoals calcium, magnesium, … Maar het bevat vaak zo een grote hoeveelheid van deze mineralen dat ze niet gezond zijn voor dagelijks gebruik. 
Dus: flessenwater is even zuiver als kraantjeswater, maar pas op voor de mineraalwaters.

En TOCH kies ik zeer bewust voor kraantjeswater!
Waarom?
Ten eerste, omdat ik kraantjeswater het het lekkerst smaken vind. Anderzijds, omdat het veel goedkoper is. Een liter water uit de fles kost al snel 400x meer als een liter kraantjeswater.
MAAR de belangrijkste reden is: kraantjeswater is zoveel keren minder belastend voor het milieu dan flessenwater! Hieronder enkele cijfers:
In 2012 werd wereldwijd 156 miljard liter water verpakt, doorgaans in petflessen. De productie van de flessen en het transport zorgen voor een gigantisch verbruik van energie en grondstoffen. In een groot deel van de wereld worden de kunststofflessen na gebruik ook niet gerecycleerd en vormen ze een dramatisch groeiende afvalberg. De productie van flessen voor drinkwater vergt jaarlijks 2,7 miljoen ton plastic.
Cynisch is dat men bij de VN berekende dat minder dan 1/3 van de som die wij met z'n allen betalen voor flessenwater zou volstaan om tegen 2015 de helft van de wereldbevolking toegang te geven tot drinkbaar water. Ongelofelijk toch?

Nu zou je kunnen zeggen, er zijn toch heel wat landen waar het leidingwater ondrinkbaar is en de inwoners dus verplicht zijn om flessenwater te kopen? Dit is juist, maar vreemd genoeg zijn het niet die landen die verantwoordelijk zijn voor de overconsumptie van bronwater. In deze arme, warmere landen kan men zich die luxe niet veroorloven.
In de wereldranglijst van flessenwater-consumerende landen staan ze onderaan. Helemaal bovenaan staat Italië, verklaarbaar door de hitte daar en de slechte reputatie van het land wat drinkwater betreft. Daarna volgen Mexico en de Verenigde Arabische Emiraten, twee landen die niet gezegend zijn met een groot drinkwaterreservoir.
Op een vierde plaats staat ons eigenste landje België. Een gemiddelde Belg drinkt in een jaar tijd maar liefst 148 liter flessenwater, dat is zes keer meer dan de gemiddelde wereldburger. Nochtans is het leidingwater in onze streken erg drinkbaar en strikt gecontroleerd.

Om af te sluiten, ik vind water uit flessen eigenlijk een overbodig product. 
Het drinken van kraantjeswater is nog eens een voorbeeld van een kleine aanpassing in je leven die een groot verschil kan maken voor de wereld. Als je thuis gewoon bent om flessenwater te drinken is dit natuurlijk een hele aanpassing, maar je kan altijd beginnen bij kleine zaken. Denk maar aan het meenemen van een thermos naar school of werk in plaats van een plastieken flesje. Het is handig, ecologisch en trendy!