Enkele redenen om voor de FIETS te kiezen


Na even stilgelegen te hebben gedurende de vakantie, zou ik er graag terug eens invliegen!
We beginnen met een blogje over een van mijn lievelingsonderwerpen: de FIETS! :)
Jullie moeten weten dat ik dit echt het ultieme vervoersmiddel vind. Voor korte afstanden natuurlijk, hoor je de mensen zeggen, maar ik vind dat je er toch veel verder mee kunt dan de mensen gewoonlijk denken! EN je kunt er daarbij ook veel meer mee vervoeren dan je op het eerste gezicht zou zeggen... Maar dat is misschien een kwestie voor een volgend blogpostje ;)

via Velotarier


Ik heb het geluk om te wonen in een zeer fietsvriendelijke stad: Gent. (alhoewel er altijd verbeteringen bijkunnen natuurlijk)
Maar, dit jaar zit ik een jaartje op Erasmus in een andere stad, namelijk Santander - Spanje!
En, hier heb ik gemerkt hoeveel ik eigenlijk wel aan mijn fietsje gehecht ben... Santander is helaas niet echt een fietsstad. Hoewel het mogelijk zou zijn, zijn de banen en de mensen hier niet echt op voorzien. Er zijn natuurlijk wel veel meer heuvels en klimstukken te doen dan in het platte Gent - hoewel de Sint-Kwintensberg er ook wel wat van kan - maar het is zeker mogelijk!
In het begin verplaatste ik me dus te voet of met de bus, zoals iedereen hier doet. Maar even later lukte het niet meer, kreeg ik toch de kriebels... en ik heb me in een zotte bui een fiets gekocht! Een plooibare, zodat hij in mijn appartementje binnen kan, want er zijn hier helaas ook geen fietsenrekken of andere voorzieningen te vinden. Maar ik ben er ZEER erg blij mee, en het maakt het verplaatsen in de stad toch zoveel toffer!
Via cantabria con bici

Aangezien er hier dus niet veel fietsers te zien zijn, begin je de mensen die je ziet voorbijfietsen op de duur wel te kennen... En zo heb ik op een dag aan het rode licht kennisgemaakt met een andere 'Santanderiaan' die ook een echte fietsfan is! We bleven even babbelen, en hij vertelde me over een soort club 'Cantabria con bici', die de fiets in Santander en de regio errond (Cantabria) wil promoten. Daar was ik natuurlijk wel enthousiast over!

DUS, nu ben ik aangesloten bij deze 'club', en ik moet zeggen: het was een goede keuze! Vorig weekend ben ik samen met hen gaan fietsen. We hebben een prachtige route gefietst, rond de hele baai van Santander, het was super!! Verder organiseert men ook bepaalde evenementen om de fiets te promoten, en om betere voorzieningen te vragen aan de stad. Ik ben mee! :)

Ik was nog niet zo goed voorzien als de rest met mijn plooifietsje en mijn rokje,
maar ik kon goed mee! En ondertussen ben ik wel al beter voorzien :)
Natuurlijk vind ik het zeer erg jammer dat ik uit Gent weg ben, maar anderzijds wordt dit jaar een geweldige ervaring, met allemaal nieuwe en interessante mensen, nieuwe visies, een nieuwe taal en cultuur,... ik hoop heel erg veel bij te leren! En met dit fietsproject hoop ik de mensen hier in Santander toch wat meer bewust te maken van de mogelijkheid om te fietsen! In Gent is dat al redelijk duidelijk ;)
Ook ben ik benieuwd of jullie dit onderwerp interessant vinden, want ik zit nu toch met iets andere dingen bezig zo op een andere locatie. Maar, dat is volgens mij ook net een goede manier om nieuwe zaken te ontdekken en nieuwe ideeën op te doen in verband met de wereld en met duurzaamheid.
Ik ga er alvast voor! En indien er iemand nog tips kent om de fiets te promoten, laat het me zeker weten!