1 dag zonder vlees - waarom probeer je het niet?

Zoals jullie misschien weten, zit ik dit jaar op Erasmus in Santander, Spanje. Mijn lessen geneeskunde zijn bijgevolg dan ook allemaal in het Spaans! ;)
Nou, zo makkelijk is dat niet natuurlijk, en daarom volg ik elke dag extra Spaanse les. Zo leer ik echt veel bij! Ik moet erop letten dat mijn Nederlands niet achteruit gaat, want zo vaak spreek ik het niet meer... Ik merk al dat het minder vlot gaat om een blogberichtje te schrijven. Zou ze beter in het Spaans schrijven.






















Gisteren in de Spaanse les waren we blijven hangen bij een gesprek over ecologie - ik heb wel een toffe groep mensen in mijn klas - en ik wou nog eens uitleggen waarom precies ik een flexitariër (bijna-vegetariër) ben.
Maarja, begin in een nieuwe taal maar eens over het aandeel van vlees in de uitstoot van broeikasgassen (18% trouwens), of over de ontbossing van het tropisch regenwoud voor de akkers met het veevoeder, over de methaangassen in de mest en de 'darmgassen' van herkauwers, over het aandeel van het transport van vlees, de koeling van vlees,…


Dus, daarom heb ik het prentje van hierboven gebruikt om mijn standpunt wat kracht bij te zetten (ik moest alles vertalen natuurlijk), en heb ik mijn beste Spaanse vocabularium bovengehaald!
Wel. In België is het me eigenlijk nog nooit gelukt om iemand te bekeren van zijn dagelijkse portie vlees.
Maar, tot mijn verbazing was mijn klasgenote Virginia heel geïnteresseerd, en wou ze haar hier graag voor inzetten. OH, LEUK!
Mijn andere klasgenoten - hoewel ze ook erg geïnteresseerd waren - kon ik helaas niet overhalen om elke week eens een dagje vegetarisch te koken. Misschien in de toekomst?!

Morgen ga ik samen met mijn klasgenote vegetarisch koken, en het wordt sowieso heeeeel lekker!


Een goede stap voor iedereen!

Zitten jullie ook niet vaak bezig met het klimaat, als je al die doemberichten van de wetenschappers in de media leest? Denk maar aan de tyfoon in de Fillipijnen van jongstleden.
Waarschijnlijk wel, en dan vraag je je af, "maar wat kan ik dan doen, dat gaat het verschil toch niet maken?" Want de grote maatregelen liggen niet in onze handen, dat is waar. Maar dat is een andere discussie.
En, ik ken een van de manieren die ECHT veel verschil kan maken als iedereen hem gaat nastreven, en eigenlijk is het ook helemaal NIET veel moeite! Natuurlijk zijn er ook vele andere zaken die een grote impact hebben, maar deze factor valt gemakkelijker te veranderen.
Namelijk: minder vlees eten!
Ja, jullie horen het goed! Vlees eten zorgt namelijk voor een GIGANTISCHE impact op de CO2 die we gezamenlijk uitstoten op onze aardbol.
En daarbij is het een echte verrijking, om eens op een andere manier te proberen koken, en je leert echt veel nieuwe gerechten en smaken kennen. Enkel maar voordelen volgens mij! ;)

Zouden jullie het proberen?