Hoe reis je ecologischer (Deel 1)

Iedereen gaat wel graag eens op reis. Ik alvast wel!
Maar onderweg naar mijn bestemming moet ik altijd denken aan de verspilling waaraan ik bijdraag als ik met de auto of het vliegtuig ga.
Daarom heb ik deze maand een tof alternatief uitgetest. Namelijk AUTODELEN. Dit is natuurlijk niet mogelijk met alle bestemmingen, maar je kan er zeker vaker een beroep op doen als je denkt!

Maar hoe doe je dat?

Blablacar.com

Er zijn talrijke initiatieven op het web te vinden. Hier in Spanje is vooral Blablacar populair, maar deze site wordt door mensen in heel Europa gebruikt.
Ik vond het systeem van Blablacar heel overzichtelijk en handig, en kon in niet al te veel tijd een goede rit vinden. Als je meer op zoek bent naar korte afstanden en woon-werkverkeer kan je in België ook gebruik maken van www.carpool.be.

In een leuke interactieve grafiek van futureofcarsharing krijg je een mooi overzicht van alle vormen van autodelen en de positieve impact ervan.
Ook heb ik zelf het autodelen eens uitgetest! Ik ben namelijk van Santander naar Madrid (en terug) gereisd met Blablacar. 

De communicatie met de bestuurders was via de website verlopen in enkele mailtjes, maar ik had ook hun telefoonnummer genoteerd, voor moest er iets tussenkomen.

In het heengaan zat ik in de auto met twee toffe mevrouwen die onderweg waren naar Granada. Ook was er nog een andere medepassagier van Blablacar, een zeer interessante en toffe student bioingenieur. Na 5 uur kwamen we toe in Madrid. Het was een vlotte en aangename reis!

Ook in het terugkeren was ik mee met een veilige bestuurder, en werd ik zelf voor mijn deur afgezet!
Op de site van Blablacar zijn er enkele beveilingssystemen ingebouwd waardoor je elkaar kan quoteren en hierdoor goede en minder goede bestuurders kan onderscheiden. Als je hier wat op let denk ik dat het moeilijk is om bij een slechte chauffeur terecht te komen.


Via http://viajes-vacaciones.offertazo.com/compartir-coche-carpooling/

Om te besluiten. Het systeem van autodelen is goedkoop en vlot. Daarbij leer je nieuwe mensen kennen PLUS je draagt bij aan het milieu. Ik denk dat deze vorm van reizen heel veel meerwaardes heeft en dat maakt de zoektocht naar een rit of de afstand van thuis naar een afspreekpunt zeker waard.
Ik ben alvast overtuigd, en heb al een nieuwe afspraak gemaakt met Blablacar.

Wat denken jullie? Zouden jullie op reis gaan met het systeem van autodelen?