Doe de was met WASNOTEN!

Zoals jullie kunnen merken op deze blog, heb ik mijn hart verloren in NEPAL. Ik vind Nepal echt een prachtig land, en de streek heeft door zijn lange isolatie met de rest van de wereld met zijn hoge gebergtes toch wel iets unieks.
Na twee keer een zomer in Kathmandu verbleven te hebben, probeer ik nu vanuit België ook mijn steentje bij te dragen. Via de organisatie van mijn vriendin Emily: Babu Belgium, of via andere goede en duurzame projecten zoals bijvoorbeeld de vzw Chautaara.

Om deze reden ben ik dan ook heel erg fan van de zogenaamde 'wasnoten' of 'zeepnoten'. Deze zijn afkomstig uit India en Nepal en zijn ook een handig alternatief voor een natuurlijke was.
Als deze noten in contact komen met water, komt er saponine vrij. Deze stof heeft een reinigende en antibacteriële werking. Heel vreemd, ik weet het. Een plant waaraan noten groeien die zeep produceren! Maar het werkt! De lokale bevolking in Nepal kent de schoonmaakkracht van deze schillen al jaren en gebruikt ze ook voor het wassen van hun kleding.




Hoe werkt het?

Als je een zak met wasnoten opent komt er een beetje een rare geur uit. Maar daar ben je vlug aan gewend. De wasnoten-schillen zien er bruin en rimpelig uit, en de meeste zijn gebroken. Maar dat kan allemaal geen kwaad, hun werking is verre van weg. Dit is wat er gebeurt als je een van de schillen vult met wat warm water:

Via http://de-gulle-aarde.blogspot.com.tr/2012/01/wassen-met-wasnoten.html

Dat ziet er goed uit :)

Maar hoe moet je die wasnoten dan gebruiken? Heel simpel:

1. Doe 4 hele of 8 halve schillen in een katoenen waszakje.
2. Gooi dit zakje samen met je vuile kleren in de wastrommel
3. Zet je wasmachine aan op normaal programma
!Gooi na het wassen de noten ook niet direct weg. Je kan ze 4 keer gebruiken!

Voordelen (volgens mij)

  • Je was is proper en fris, zonder chemische geurtjes
  • Milieuvriendelijk
  • Wasnoten zijn een grondstof die aan een boom groeien en deel uitmaken van het Nepalese en Indische ecosysteem
  • Geschikt voor zowel bonte-  als witte was, van 20° tot 60°
  • Gemakkelijk
  • Goedkoper als wasproducten
  • Makkelijk om mee te doen op reis
  • Notenresten kunnen op de composthoop/bij het GFT

NOG voordelen (volgens het boekje dat bij de wasnoten zit)

  • 100% plantaardig
  • Zacht voor de kleuren en geen was-erosie
  • Geschikt voor mensen met allergieën en huidproblemen
  • Wasmachine blijft schoon en gaat langer mee
  • 1 kg noten is voldoende om een jaar lang 2-3x per week te wassen
  • Ook geschikt voor wol en zijde

Nadelen


  • Je kan de wasnoten niet in de gewone kleine supermarkt vinden
  • ...?


Je kan deze noten krijgen bij de kruidenier, of je kan ze ook bestellen via internet: Opeigenbodem (België) of Seepje (Nederland)

Was jij met me mee? :)