Shampoo-free : update

De blogjes over mijn shampoo-free project zijn de drukbezochtste op deze site (niet om te stoefen hoor), en aangezien ik de laatste tijd ook heel wat vragen over dit onderwerp kreeg via andere kanalen, dacht ik dat het tijd was voor nog een update. Joepie!


Met de lange haren :)




Aangezien ik nu al meer als een jaar geen shampoo meer gebruik, begint dit thema tot nu toe wel mijn meest geslaagde project te worden, en ik ben er heel tevreden van.

Allereerst wil ik beginnen met een kleine waarschuwing. Het shampoo-vrij leven is geen wondermiddel of oplossing voor je haarproblemen. Een aantal mensen contacteerden mij met die vraag. Maarrrrr, het kan wel helpen, aangezien het gezonder is voor je haar en hoofdhuid. Dit hangt af van persoon tot persoon. Iedereen heeft wel eens een mindere 'hairday', ook met gewone shampoo is dat zo, en dat gaat zo blijven. Maar het verschil is wel dat zonder shampoo mijn haar veel gezonder is en natuurlijker aanvoelt.

Doorheen de maanden heb ik verschillende systemen ontwikkeld om mijn haar te wassen, maar de basis bleef altijd hetzelfde: baking soda + appelazijn. Meer informatie hierover kunnen jullie vinden in de vorige blogpostjes. 

Momenteel heb ik twee flesjes in mijn douche staan. Eentje met mijn klaargemaakte mengsel van baking soda + water (+ een beetje tea tree olie) en ook een spuitbus met appelazijn die ik gewoon rechtstreeks op mn haar spuit en daarna goed uitspoel.

Vele mensen hebben problemen met het mengen van de baking soda. Dit komt waarschijnlijk doordat het water in het gebied waar je woont te 'hard' is. Dit kan je oplossen door het water even te laten koken.

Andere mensen vragen waar ze baking soda kunnen kopen. Dit kan gevonden worden in elke supermarkt. Zoek in het rek van de bakproducten naar natriumbicarbonaat. Of misschien staat het zelfs wel in de keuken- of kuiskast bij je thuis, want het is echt wel een product dat vele functies heeft!

Ziezo, indien er nog vragen zijn, laat je zeker horen!!