Transitie

Nee, het gaat niet bepaald goed met de wereld, onze voedselproductie en het klimaat. De seizoenen maken bokkensprongen en niemand weet nog waar zijn vlees of vis vandaan komt. Maar het is nog niet te laat en we hoeven niet te wachten op de politiek. De transitiebeweging pleit voor bewustwording en een nieuw soort leven, zelfs op het kleinste niveau. Het boek Groeten uit Transitië legt uit hoe. ( De Standaard ) 


Dit is de inleiding van een artikel dat dit weekend in de Standaard Magazine stond. Het gaat over de 'transitiebeweging'. Ik ben het er wel mee eens en ik ben blij dat de Standaard daarover een mooi artikel heeft gepubliceerd. Naar aanleiding hiervan heb ik wat opzoekwerk gedaan:
Transitie is een term die sinds een paar jaar aan belang wint in onze samenleving. Transitie staat voor verandering, een andere manier van leven. Met als doel: de levenswijze van de mensen te veranderen, want dat is nodig als we willen dat onze planeet nog een tijdje kan meedraaien. Ik denk dat er vele mensen hier wel voorstander van zijn, maar velen (waaronder ik) weten niet zo goed hoe daaraan te beginnen.... Daarom hebben enkele voortrekkers van de transitie-levenswijze hun koppen bij elkaar gestoken en een boek gepubliceerd: "Groeten uit Transitië!"


Via Groeten uit Transitië

Ik ben het boek gisteren gaan zoeken. In de bieb van Gent hadden ze het helaas nog niet, maar ik ben wel blij met mijn mooie eigen exemplaar  nu. :)
Er staan veel  interessante stukjes in dit boek: over vegetarisme, autodelen, milieuvriendelijk verbouwen,... duurzame veranderingen zonder dat je leven aan kwaliteit inboet. Het is zeker geen geitenwollensokken-boek, waarbij je eigenlijk je hele leven zou moeten omgooien om alles te kunnen volgen. Integendeel eigenlijk, er staan veel creatieve uitdagingen en projecten in die ik erg graag eens zou uitproberen! Het boek doet je even stilstaan bij het leven dat we leiden, en maakt mijn eigen stokpaardje ook duidelijk: je kan kleine dingen veranderen met een groot effect!
Er staan ook heel wat tekeningen, handleidingen en recepten in: tal van duurzame alternatieven voor onze vervuilende gewoontes. Zelf ga ik proberen om er toch een aantal in praktijk om te zetten. 
Het enige waar ik het echt lastig mee heb, is onze manier van reizen.  Met het vliegtuig reizen is zeer vervuilend, maar goh, reizen is toch zo boeiend, en ik zou het niet kunnen missen! In het boek staat ook wel een stukje over vrachtschip-reizen, misschien is dat wel een tof avontuur om eens te proberen?!
Voor de geïnteresseerden raad ik het boek erg aan,  en ik ben ervan overtuigd dat we stap voor stap een overgang kunnen maken naar een minder vervuilende manier van leven. :)