RECEPT - Adukibonenburgers

Mijn eerste burger :)


Ik heb deze week een nieuw vegetarisch receptje ontdekt, en het viel reuzegoed mee.
Dus vanaf nu ben ik in de vegetarische burgers geslaan! :)
Het is eigenlijk een beetje toevallig gegaan. Ik had over de (zeer!) gezonde eigenschappen van adukibonen gelezen in een vegetarisch kookboek, maar had geen tijd meer gehad om er een recept van te zoeken. Toevallig zag ik deze bonen die dag staan in de natuurwinkel... Dus toen moest ik ze wel meedoen! :)
Ik was zeer nieuwsgierig, dus heb ze thuis direct in de week gezet, dan kon ik ze die avond nog klaarmaken!

Adukibonen
Maar dan kwam het probleem, wat maken we daar nu mee? Want bonen zijn nu niet direct het gemakkelijkste om voor te schotelen. En aangezien ik geen recept gezocht had had ik ook geen andere specifieke ingrediënten mee. Die bonen gewoon als groente op het bord leggen is toch wat moeilijk... Dus dacht ik aan bonensoep, bonenpasta? Maar na even zoeken in het kookboek kwam ik op... bonenburgers! Ik had nog nooit vegetarische burgers gemaakt, maar aangezien ik vind dat die in de winkel toch redelijk duur zijn, was dit wel eens het moment!

Ingrediënten voor 6 burgers

* 200 gram quinoa
* 1 ui en 2 knoflookteentjes, gesnipperd
* 1 wortel
* 125 gram rauwe adukibonen (400g indien uit blik)
* 3 el parmezaanse kaas, geraspt
* eventueel hazelnoten of amandelnoten, grof gehakt
* oud brood als paneermeel, in kruimels
* 2 eieren
* olijfolie
* korianderblaadjes, een handvol
* oregano
* cayennepeper
* peper en zout
* een paar eetlepels bloem

Hoe maak je het?

Nadat de adukibonen enkele uren geweekt hebben (meer info over het bereiden van bonen kan je hier vinden) kan je ze klaarmaken.
Kook de quinoa en de adukibonen tot ze gaar zijn. Dit doe je best al even op voorhand, dat ze kunnen afkoelen. Stoof ook alvast de ui.

Prak de adukibonen met een vork. Roer de afgekoelde quinoa en de ui erdoor. Voeg de knoflook, wortel, kaas en noten erbij. Breng op smaak met de koriander, oregano, cayennepeper, peper en zout. Proef je mengsel en voeg eventueel nog wat extra kruiden toe.


Ik had uit nonchalance iets teveel quinoa toegevoegd, wat eigenlijk niet zo slim was want dat maakte het extra moeilijk om de burgertjes te maken

Kluts het ei door je mengsel en voeg ook de broodkruimels toe totdat je mengsel stevig wordt. Als je nog tijd hebt kan je het ook even in de koelkast laten staan.
Vorm met je handen in bloem burgers met het mengsel, en bak ze met wat olie in de pan tot ze goudbruin en krokant zijn. 




Als je deze burgers serveert met een slaatje heb je alle nodige voedingsstoffen op 1 bord! Zelf heb ik er ook nog een mayonaise-wasabisausje bijgemaakt. NJAM!

Geniet ervan!