Zaadjes groeien!

Een tijdje geleden heb ik jullie verteld over het nieuwe boek Groeten uit Transitië. Ik heb het nu bijna helemaal doorgelezen, en vind het nog altijd een dikke aanrader. OK, een buitentoilet zie ik me nog niet meteen installeren. Of een wormenbak. Maar de stukken over kraantjeswater, moestuinieren, fairtradechocolade, vegetarische recepten, beter isoleren,... daar kon ik me volledig in vinden!
Dus was het tijd voor mijn eerste projectje. Om te beginnen heb ik er eentje uitgekozen dat snel resultaat zou leveren: "Kiemgroentjes op je vensterbank!"

Kleine kiemgroentjes zoals alfalfa, tarwe, radijsscheuten of kruiden zijn echt heel simpel om op te kweken! Je strooit de zaadjes, geeft ze elke dag water, en staat verwondert van hoe ze elke dag mooier en groter worden!
Zo spaar je heel wat transport en plastic uit, en kan je genieten van je eigen groentjes!

Hoe pakken we dat nu aan? 

  • Een kiemsetje uit de supermarkt 
  • OF een samengesteld setje van spulletjes die je in je keukenkast vindt: een lege bokaal, een elastiek en een of ander gaasje zijn voldoende om mee te starten

Je kan een 'sprout'-setje kopen

Maar in een gewone bokaal lukt het evengoed
1. Laat je zaadjes eerst een nachtje weken in water. De volgende ochtend zal je zien dat de zaadjes veel dikker geworden zijn.
2. Giet het water daarna weg en vul je bokaal met de zaadjes. Dek de opening af met je gaasje en houdt het op zijn plaats met een elastiek.
3. Spoel de zaadjes 2 keer per dag door het gaasje. Laat de bokaal flink vollopen tot het water helder is.  Laat het overtollige water weglopen door de bokaal schuin te bewaren (bijvoorbeeld in een afdruiprek of een kom).
4. Bewaar de bokaal op een koele, donkere plaats. Als je ze op een warme plaats bewaart moeten ze dubbel zo vaak gespoeld worden.
5. Proef om te weten of je al wil oogsten, en oogst alleen wat je meteen wilt gebruiken. De rest laat je nog verder groeien of je bewaart de bokaal in de koelkast.

Goed om te weten: 

  • Je spoelt beter teveel dan te weinig, veel spoelen geeft zachtere kiemen
  • Bepaalde groenten van de kruisbloemigen - zoals rucola, mosterd en tuinkers - kiemen makkelijker op een bord met een velletje keukenpapier. 
  • Tuinkers kiemt heel snel: al na 3 dagen! Dus dat is ook leuk om ze te zaaien samen met jongere kindjes, ze zien snel resultaat! Hier mijn tuinkersjes:
    het bakje waarin ze groeien is trouwens ook gerecycleerd ;)
  • Gebruik altijd zaden van biologische oorsprong zodat je zeker weet dat ze geen chemische behandeling hebben ondergaan
  • Je kan ook zelf zaden oogsten. Zo schieten bijvoorbeeld melde, amarant, bieslook, sla en allerlei kolen gemakkelijk in het zaad. (Let op: gebruik nooit zaden van de nachtschadefamilie zoals tomaten, aardappelen, aubergine,... Hiervan is enkel de rijpe vrucht eetbaar!
Voelen jullie het groeiplezier al komen?