Een inspiratie voor de ontwikkelingssamenwerking - Jeanne Devos


Zoals jullie kunnen lezen in enkele blogjes hiervoor, ben ik graag bezig met het onderwerp Azië en ontwikkelingssamenwerking. Zelf ben ik ondertussen ook al tweemaal naar Nepal getrokken om daar een handje bij te steken.
Maar aan de andere kant ben ik ook bezig met de zin - en onzin - van ontwikkelingssamenwerking. Want het is soms moeilijk te begrijpen hoe mensen in een andere cultuur hun problemen zien. Anderzijds doen grote NGO's soms meer slecht als goed, of komen de fondsen op de verkeerde plaatsen terecht. Ook kan ontwikkelingssamenwerking een land te afhankelijk maken, waardoor de mensen zelf niet meer weten hoe hun problemen op te lossen.
Dit allemaal is een grote discussie, waar tot nu toe niemand het perfecte antwoord op weet. En iets doen is volgens mij nog altijd beter als niets doen omdat je niet weet of het zou lukken. Daarom ben ik uiteindelijk ook naar Nepal vertrokken.

Maar wat ik wel weet, is dat ik enkele mensen, enkele initiatieven, toch een zekere verbetering hebben gebracht. En daarom wou ik hier graag een stukje wijden aan zuster Jeanne Devos, een opmerkelijke vrouw die in een complex land als India een ongelofelijke verandering heeft kunnen teweegbrengen.


via kuleuven



Zuster Jeanne Devos is een Belgische zuster die in 1963 naar India vertrok. Haar werk in Bombay (Mumbai) is vooral gericht op de lotsverbetering van het vaak zo goed als rechteloze huispersoneel, in het bijzonder de dienstmeisjes. Ze richtte hiervoor de National Domestic Workers Movement (NDWM) op. Vandaag werkt deze beweging in 18 staten, en heeft in India een belangrijke verandering in mentaliteit teweeggebracht.
Zuster Devos: "Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in de mensenrechten en de waardigheid van elke persoon. Ik voelde dat ik mijn acties moest richten tot de meest kwetsbaren en gediscrimineerden. Om deze reden heb ik gekozen voor huishoudelijk werkers -of het nu vrouwen of kinderen zijn - omdat ze geen stem hebben, geen rechten. Dit komt overeen met mijn begrip van de slavernij. Wat me het meest bezig hield was de onmenselijke situatie van deze vrouwen en kinderen. Het raakte me en deed me pijn als een vrouw."

In dit heel interessante Fragment van De Redactie kunnen jullie kort zien met welke zaken zuster Devos bezig is. (Ik kan het helaas niet uploaden op Blogger)

Ik vind het werk van zuster Jeanne Devos ongelofelijk. Het is wonderbaarlijk om te zien hoe een sterke vrouw ze is. Zelf heb ik op mijn reis door Nepal ook gemerkt hoe de situatie voor de vrouwen in die streken is, maar òòk op hoeveel muren en cultuurgrenzen je botst als je daarin iets wilt veranderen! 
Ik denk dat het zeer moeilijk is om als buitenstaander de mentaliteit van een cultuur te veranderen. Maar ik denk dat zuster Devos er toch in geslaagd is om de mensen in India te doen beseffen dat de praktijk van het uitbuiten van de 'domestic workers' niet kan. Zo zal ze al vele kinderen en vrouwen een ander leven gegeven hebben.

De bedoeling van dit blogbericht is geen fondsen werven of publicatie maken voor een bepaalde organisatie, maar enkel inspireren met een opmerkelijk persoon.